Het verschil tussen een distributieketting en distributieriem

Je hoort het mensen er wel eens over praten, de distributieriem en distributieketting Maar wat is dat belangrijke onderdeel nou eigenlijk? En wat is het verschil? In deze blog geven we je antwoord op deze vragen.

De distributieriem

Iedere moderne auto met een verbrandingsmotor heeft een getande riem. De riem zorgt ervoor dat er verschillende compartimenten zoals de krukas en nokkenassen worden aangedreven. Een distributieriem slijt echter wel waardoor de riem vervangen moet worden. De interval is kilometrage en tijdsafhankelijk. Het verschilt ook per auto. Weet je niet zeker wat de interval is van je auto? Je kunt ons gerust bellen voor dit soort vragen en wij zoeken het uit. Het is erg belangrijk dat de riem tijdig wordt vervangen. Mocht de riem knappen dan is de kans op motorschade groot. De prijzen variëren per model en is vaak vanaf 300 euro. Wij vervangen gelijk alle andere draaiende delen zoals de waterpomp zodat je later niet voor onaangename verassingen komt te staan. 

De distributieketting
Naast de riem bestaat er ook de ketting. Iets wat steeds meer autofabrikanten gebruiken. Deze ketting is onderhoudsvriendelijk en gaat in veel gevallen langer mee. Echter, zijn er wel wat problemen met de kettingaandrijving geweest. Bij bepaalde modellen ontstond er speling op de ketting met gevolg een knappende ketting. Let dus goed op bij een koude start dat je geen rare geluiden hoort. Mocht je twijfelen of er iets mis is, kom dan gerust even langs en wij kijken er naar. 


Foto CC licencie van Kolossos &Petar Milošević

0 0
Feed